Sonntag, 29. Juli 2007
Le cadre کادر
در عرصۀ هنرهای تصویری کادر چارچوبیست که عکس را محدود کرده و آنرا از فضای اطراف جدا می سازد. به گفتۀ دیگر کادر مشخص کنندۀ فضای محدود شدۀ داخلیست. در عکاسی این واژه بیانگر آن چیزیست که عکاس در برداشت خویش قصد ثبت آنرا دارد. در این برداشت به عناصری که در فضای محدود شدۀ تصویر قرار ندارند و البته انتخاب آن به دست خود عکاس می باشد، خارج از کادر (hors-cadre) می گویند و این انتخاب را کادراژ می نامند. در واقع کادراژ انتخابی هنرمندانه است که جزیی از صحنه را پنهان و اجزای دیگر آنرا می نمایاند. کادراژ، ترکیب بندی و کمپوزیسیون صحیح یک عکس قابلیتهایی هستند که باعث جلب توجه بیننده می شوند.در عرصۀ نقاشی، عکاسی و فیلمبرداری کادرها به دو صورت افقی و عمودی می باشند. کادرهای افقی که آنها را قالب منظره می نامند، رایج ترین قالبی هستند که در عکس و نقاشی با چشم بیننده هماهنگی داشته و همۀ حرکتها را در عرض تصویر نمایش می دهند. این کادرها برای نشان دادن جمعیت مردم و اشیاء مختلف و نیز معرفی قهرمان و حضور او در ارتباط با دکور و فضای نمایش مناسب است.

در جستجوی گنجهای مروانژییَن

شکار اسکورپیون


معبد آفتاب

چشم ما به کادرهای عمودی عادت کمتری دارد زیرا باید تصویر را از بالا به پایین بررسی کند. به علاوه خطای بینایی گاه اینگونه القا می کند که تصاویری با کادر عمودی بزرگتر از تصاویر ثبت شده با کادر افقی هستند. از سوی دیگر چشم ما به عناصر موجود در قسمت بالایی و پایینی تصاویر توجه چندانی ندارد. این کادراژ عمودی را معمولاً، قالب پرتره می خوانند و برای بیان تصاویری که خطوط اصلی آنان عمودی می باشد یا حرکت عمودی را مانند آسانسور یا ریزش آبشار نشان می دهند، به کار می رود.

تورگال

بلوبری

بلوبری

به طور خلاصه می توان گفت که کادرهای افقی ایجاد کنندۀ حس آرامش و ژرفانمایی در انسان هستند حال آنکه کادرهای عمودی بیانگر جنب و جوش بیشتری می باشند.