یافتن تعریف دقیق و جامعی برای کمیک استریپ دشوار است چراکه این هنر در چهارراه دیگر انواع هنری مانند گرافیک، سینما، فیلمبرداری و ادبیات قرار دارد. گویا نوشتار، سینما و نقاشی دست به دست هم داده اند تا هنر جدیدی را خلق کنند.
پیش از ورود به بررسی جزئیات کمیک استریپ لازم است تا ساختار ظاهری و عمومی هر صفحه را که شامل تناسبات، اندازه های مناسب هر خانه و فرم ظاهری آن (مربع، مستطیل، عمودی و افقی)، تعداد سکانسهای موجود در هر صفحه، روشهای مختلف فیلمبرداری (پلانی از جلو یا از پشت سوژه و در جهت حرکت آن)، بزرگنمایی، فلاش بک...) و ارتباط میان روشهای مختلف قرارگیری خانه های موجود در صفحات مقابل را مطالعه نمود.
از آنجا که اغلب نقاشان حرفه ای کمیک استریپ فرانسوی و بلژیکی بوده و اکثر آنها نیز طراحان بنام والت دیسنی می باشند، بد نیست تا در هر مجموعه با تعدادی از واژگان مرتبط به زبان کمیک استریپ که اکثراً فرانسوی می باشند، آشنا شویم.
Bédéphile: دوستداران کمیک استریپ که احتمالاً کلکسیونر یا خوانندۀ پر و پا قرص آنها هستند را بدفیل می نامند. کلکسیونرها اغلب در جستجوی چاپهای نخست هر مجموعه می باشند که در صفحۀ نخست آن معمولاً واژۀ édition originale؛ EO به نشانۀ چاپ نخست دیده می شود. فستیوالهای کارتونهای نواری مهمترین پاتق کلکسیونرهاست تا از نویسندگان و نقاشان، کتابهایی با امضا و اسکیس هایی از قهرمانان مورد علاقۀ خویش هدیه گیرند.
کتابخانۀ کمیک استریپ ها را Bédéthèque یاBDthèque می نامند.
کتابهای کمیک استریپ معمولاً به دو صورت broché album، softcover، paperback یاalbum cartonné ، hardcover عرضه می شوند. نوع نخست کتابهایی با جلد کاغذی و نوع دوم کتابهایی با جلد ضخیم را شامل می شوند. تا سال ١٩٨٠ هر کتاب کمیک استریپ با هر دو جلد برای علاقمندانی با طبع های مختلف و البته با قیمتهای متفاوت چاپ می شد.