Samstag, 18. August 2007
la Pub تبلیغات و کمیک استریپ
در سپتامبر سال ٢٠٠٠ شرکت سیتروئن با استفاده از شهرت قهرمانان ادگار فلیکس پییر ژاکوب Edgar P. Jacobs (نویسندۀ سری کتابهای بلک و مورتیمر)، با کمک هنرمند تصویرگر، آندره ژوییار، دست به خلاقیت جالبی برای تبلیغ خودروهای جدید Xsara زد. این دفترچۀ تبلیغاتی به طول 29,7 و به عرض 21 تحت عنوان «ماجرای خودروی جدید Xsara» از طریق صندوق های پست، مهمان همۀ خانه های فرانسه شد.

تصویر سمت راست: ماجراهای فرانسیس بلک و تصویر سمت چپ: تبلیغ سیتروئن

عنوان مذکور بدون شک از نام یکی از سری کتابهای بلک و مورتیمر به نام «ماجرای فرانسیس بلک» گرفته شده بود. حال و هوای تصویر نیز یادآور صحنه های اعجاب انگیزی بود که خاص قهرمانان ژاکوب بودند و به احتمال بسیار از لابراتوار دکتر جاناتان سپتیموس در کتاب «علامت زرد» استفاده شده بود.


تصویر بلک در بالا سمت راست مربوط به کتاب «علامت زرد» (صفحۀ ۶٠) بود که البته در نسخۀ اصلی، کتاب تحت عنوان The Mega Wave تصویر شده بود. تصویر مورتیمر در حال تلفن زدن و پیپ کشیدن نیز از صفحۀ ٣١ همان کتاب «علامت زرد» گرفته شده بود و تنها دیالوگها تغییر یافته بودند.


و بالاخره صفحۀ آخر این دفترچۀ تبلیغاتی با طرح معمایی به پایان می رسید. خوانندگان پس از حدس معما می توانستند پاسخهای خود را به آدرس نوشته شده ارسال و در قرعه کشی خودروی Xsara شرکت کنند.

پس از مرگ هرژه بارها از شهرت تن تن و میلو برای تبلیغ خودروی سیتروئن استفاده شد زیرا تا زمانی که هرژه زنده بود حاضر نشد که به صاحبان شرکتهای تبلیغاتی اجازه دهد تا از شخصیتهای داستانهایش برای بازی در تبلیغات خویش استفاده کنند.تصاویر زیر نمونه هایی از تبلیغ سیتروئن است که سالها پس از مرگ هرژه تصویر شدند.